31 sposobów na Detoks

Naturalny detoks organizmu nie musi wymagać od nas wiele wysiłku. Tak naprawdę możemy, dzięki pewnym prostym, codziennym aktywnościom,  pomóc ciału w sposób naturalny pozbyć się toksyn. Jak tego dokonać? Pomogą nam w tym przedstawione poniżej –  czasem zadziwiająco proste w zastosowaniu, lecz przy tym bardzo skuteczne –  naturalne sposoby na detoks.

 

Aby wyrobić w sobie nowe nawyki, nie należy od razu próbować wdrażać je wszystkie naraz. Najlepiej będzie na początku przejrzeć listę, by zorientować się, czy któreś z nich nie stanowią już elementu naszej codziennej rutyny, a następnie wybrać jeden lub dwa nowe na początek. Gdy staną się one naszym codziennym nawykiem, możemy wówczas pokusić się o ponowne wdrożenie jednej lub dwóch aktywności z listy poniżej.

 

Jeśli taka strategię będziemy wdrażać regularnie, to pod koniec roku zorientujemy się, że w naszym życiu pojawiły się nowe, korzystne nawyki, które mogą wspierać nasze zdrowie i zapobiegać wielu chorobom.

31 sposobów na codzienny holistyczny detoks:

 

  1. Pij więcej filtrowanej wody

Tym, co wypłukuje toksyny z organizmu są płyny. Spróbuj zwiększyć poziom nawodnienia organizmu poprzez wypijanie większych ilości świeżej, filtrowanej wody.  Spróbuj codziennie wypijać 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała, co oznacza, że osoba ważąca 60 kg powinna dziennie wypijać 1,8 litra wody.  Możliwe, że szybko odczujesz w ten sposób poprawę samopoczucia!

 

  1. Zacznij dzień od filiżanki wody z cytryną

Codzienne nawadnianie rozpocznij od wypicia filiżanki wody z cytryną ,jeszcze zanim zjesz czy wypijesz cokolwiek innego. Wyciśnij sok z cytryny do szklanki i delektuj się zdrowym napojem, który od samego rana przypomni Ci o dokonywaniu zdrowych wyborów żywieniowych i dotyczących stylu życia.

  1. Ssanie oleju kokosowego

Ssanie oleju polega na trzymaniu w ustach 1 łyżki oleju kokosowego i aktywnym mieszaniu go ze śliną . Reakcja chemiczna między śliną a olejem pozwala na wypłukanie wszelkich bakterii z rejonu jamy ustnej.  Wg Dr F. Karacha, ssanie oleju może także wzmocnić żołądek, wątrobę, płuca i narządy rozrodcze. Gdy zakończysz całą procedurę nie zapomnij wypluć oleju do kosza na śmieci, aby zapobiec zatkaniu umywalki czy zlewu.

  1. Czyszczenie języka

Oprócz ssania oleju, kolejnym skutecznym sposobem na pozbycie się bakterii w jamie ustnej jest wywodząca się z Ajurwedy sztuka „ oczyszczania języka”. Według Sheili Patel, dyrektora Chopra Center, „ oczyszczanie języka usuwa wszelki osad z powierzchni języka, który z czasem może stać się siedliskiem bakterii”.  Wykonuje się go przy pomocy niedrogich przyborów dostępnych w większości aptek. Język należy oczyszczać delikatnymi ruchami od 7 do 14 razy.

 

  1. Jedz więcej zielonych warzyw liściastych

Jarmuż, seler, szpinak, nać pietruszki, kolendra….te wszystkie zielone warzywa to nasi najlepsi przyjaciele. Zawierają cenne składniki odżywcze, mnóstwo błonnika, a także chlorofil, który pomaga oczyścić krew. Wypróbuj je w smoothie lub też lekko podduszone w oleju kokosowym , jeśli z jakichś powodów nie chcesz spożywać ich na surowo.

 

  1. Doceń prebiotyki

W jelicie zachodzą procesy absorpcji składników odżywczych, dlatego też warto  spożywać prebiotyki, które są źródłem korzystnych bakterii jelitowych. Część sklepów ze zdrową żywnością jest zaopatrzona obecnie w gotowe, bogate w probiotyki surówki warzywne, takie jak np. kapusta kiszona czy kimchi.  Warto dodawać je do lanczu!

 

  1. Spożywaj ekologiczne mięso i nabiał

Aby Twój posiłek był kompletny, a zarazem zdrowy, do pysznych zielonych warzyw i probiotycznej surówki dołóż mięso zwierząt wypasanych w sposób naturalny ( o ile nie jesteś wegetarianinem) oraz ekologiczny nabiał. Według  raportów około 80% antybiotyków produkowanych w USA jest przeznaczonych dla zwierząt z hodowli przemysłowych. Jeśli detoksykacja jest Twoim priorytetem, z pewnością nie chcesz dostarczać organizmowi antybiotyków.

 

  1. Skorzystaj z mocy chlorofilu

Chlorofil to zielony barwnik zawarty w warzywach i algach. Uważa się, że zwiększa on poziom czerwonych krwinek, a także wiąże toksyny i metale ciężkie i wyprowadza je z organizmu. Zwykle występuje w postaci płynnej lub tabletek.

 

  1. Odkryj siłę detoksykujących herbat

Zamiast zwykłej czarnej herbaty popijaj herbatki ziołowe z mniszka, kurkumy czy Tulsi, znane ze swoich właściwości detoksykujących.  Możesz także wypróbować potencjał detoksykujący nasion Chia, ostropestu czy czosnku.

 

10 . Gdy jesz, tylko jedz

Zrób sobie przerwę od świata, gdy spożywasz posiłek. Kiedy jesz lancz czy zasiadasz z rodzina do wieczornego posiłku, zamiast oglądać telewizję czy sprawdzać wiadomości w telefonie, skup się na tym, co właśnie robisz. Żuj dokładnie, pamiętając, że w jamie ustnej zachodzi wstępna faza trawienia i warto ta czynność wykonywać uważnie i powoli.

 

  1. Detoks od mediów

Czemuż by nie rozciągną okresu „bez mediów” nie tylko na czas posiłków, lecz także np. na cały wybrany dzień? Postaraj się nie oglądać wiadomości czy innych programów telewizyjnych. Zamiast tego poczytaj książkę, idź na spacer, posłuchaj muzyki czy zajmij się jakimś kreatywnym hobby. Na koniec dnia zapisz sobie, jak się czułeś podczas tego detoksu.

 

  1. Stosuj olejki eteryczne

Olejki eteryczne mogą być świetnym sprzymierzeńcem na drodze do holistycznie rozumianej detoksykacji. Wykorzystaj siłę mięty – by odświeżyć umysł, oregano – by walczyć z wirusami i bakteriami czy kadzidłowiec – by poczuć się bardziej ugruntowanym i „ w centrum”.

 

  1. Komu glinkę bentonitową, komu?

Glinka to potężny środek antybakteryjny. Może pomóc zwalczać bakterie, takie jak E-coli, MRSA czy nawet Gronkowca, a do tego świetnie usuwa metale ciężkie. Spróbuj zmiksować odrobinę organicznej glinki bentonitowej ze szklanką wody. Jeśli chcesz przeprowadzić kuracje glinką, zacznij od niewielkich ilości i stopniowo zwiększaj dawkę.

 

  1. Walcz ze stresem

Oderwij się od codzienności i uruchom kreatywność! Spędź przynajmniej godzinę na angażowaniu się w jakąś kreatywną aktywność, jak np. malowanie, taniec, pisanie, szycie czy kolorowanie mandali lub też po prostu przebywanie na łonie przyrody, czy cokolwiek co sprawia Ci radość. W tym czasie nie patrz na zegarek i pozwól sobie zatopić się całkowicie w wykonywanej czynności.

 

  1. Oddychaj

Zwróć uwagę na swój oddech. Czy staje się płytki, kiedy doświadczasz stresu lub też jesteś zdenerwowany? Głębokie oddychanie może pomóc oczyścić system oddechowy, a do tego dotlenia organizm.

 

  1. Medytuj

Medytacja nie tylko wycisza, lecz także pomaga zmniejszyć reakcje na stres, która sprawia, ze wydziela się za dużo kortyzolu, co sprzyja powstawaniu stanów zapalnych i gromadzeniu się toksyn. Zacznij od 5 minut, podczas których po prostu zamknij oczy i skup się na oddechu.

 

  1. Ćwicz aerobik

Ruszaj się! Ćwiczenia aerobowe pompują tlen do naszych komórek, a jednocześnie uwalniają hormony szczęścia. Czy wiecie że –  według badań szwedzkiego Instytut Karolinska-  mięśnie podczas ćwiczeń produkują enzym , który walczy z depresją?

 

  1. Rozciągaj się

Rozciąganie nie tylko utrzymuje elastyczność mięśni, lecz także pozwala zmniejszyć stany zapalne i zminimalizować reakcję „walka lub ucieczka” aktywowaną w chwili silnego stresu przez organizm. Badanie z 2009 roku wykazało, że kobiety z nowotworem piersi, które uczestniczyły w  75-cio minutowych zajęciach jogi przez okres 10 tygodni doświadczały mniej intensywnie spadku nastroju od tych, które nie brały w nich udziału. Pozostań wolny od toksyny, jaka jest stres, wykonując sesje rozciągania każdego dnia!

 

  1. Stosuj naprzemienny prysznic

Po aktywności fizycznej, takiej jak ćwiczenia aerobowe czy joga, dalej kontynuuj detoksykację nawet pod prysznicem! Zimny prysznic może obniżyć poziom stresu i poprawić krążenie. Gorący prysznic z kolei pomoże nam znieść nadmierne napięcie oraz poprawić jakość snu. Ustaw temperaturę na nieco wyższą niż normalnie, a następnie na niższą niż zwykle na okres około 30 sekund. Stosuj taki naprzemienny prysznic gorący i zimny przez około 5 minut.

 

  1. Spędzaj czas na łonie natury

„Shinrin-yoku” to japoński termin oznaczający dosłownie „leśną kąpiel”. Studium 24 badań z roku 2010 wykazało, że spędzanie czasu w lesie wpływa na parasympatyczny układ nerwowy, który pomaga nam się zrelaksować i pozbyć toksyn. Nie masz blisko siebie lasu? Spróbuj zatem iść na plaże, do parku lub nawet na zielony dziedziniec osiedla mieszkaniowego. Przyroda jest wszędzie.

 

  1. Zażywaj kąpieli słonecznych

Słońce dostarcza nam witaminy D i jest zaiste „leczniczym hormonem”, który łagodzi stany zapalne, obniża ciśnienie krwi, poprawia napięcie mięśni, polepsza funkcje mózgu, a nawet chroni przed rakiem. Wypróbuj 10 minut słonecznej ekspozycji każdego dnia bez stosowania balsamów z filtrem. Jeśli mieszkasz w części świata, w której jest mało słońca, pomyśl nad zainwestowaniem w lampę SAD ( antydepresyjną).

 

  1. Uwolnij dom od smogu elektromagnetycznego

Istnieją badania dowodzące związku pomiędzy używaniem telefonów komórkowych a pewnymi postaciami nowotworów.  Telefony to jedno ze źródeł szkodliwych fal EMF. Kilka prostych czynności może sprawić, że Twój dom stanie się strefą wolną od EMF. Upewnij się , że Twoje łóżko jest zlokalizowane jak najdalej od urządzeń elektromagnetycznych, jak telefony komórkowe, a także od routerów WIFI.

 

  1. Poddaj kuchnię i łazienkę „czystce” i pozbądź się toksycznej chemii

Weź pod lupę zawartość półek w łazience i kuchni. Przyjrzyj się produktom, których używasz na co dzień. Okazuje się, że istnieje ponad 3000 chemicznych substancji, które rynek produktów chemicznych i kosmetyków ma prawo stosować, a z których spora część nie została przetestowana ze względu na ich bezpieczeństwo. Sukcesywnie pozbywaj się co jakiś czas jednego przeładowanego chemią kosmetyku z łazienki i kuchni i zastępuj go kosmetykiem organicznym dopóki, dopóty całkowicie nie uwolnisz domu od toksycznej chemii.

 

  1. Zażywaj kąpieli

„Hypertermia” to termin na określenie stosowania wysokiej temperatury w celach leczniczych. Jest to doskonały sposób na pozbycie się toksyn. Zwykła wanna może tym samym przekształcić się w  urządzenie lecznicze, gdy zastosujesz kąpiel w solach Epsom czy też solach mineralnych z dodatkiem olejków eterycznych. Po wyjściu z wanny owiń się w ręcznik, aby jeszcze zintensyfikować pocenie się.

 

  1. Wykonuj szczotkowanie ciała na sucho

Suche szczotkowanie ciała to doskonały sposób na detoks. Tuz przed prysznicem czy kąpielą wykonaj masaż ciała używając do tego celu miękkiej szczotki, zaczynając od stóp i rąk i stopniowo dochodząc do rejonu serca. Suche szczotkowanie jest znanym rytuałem ajurwedyjskim, który pomaga w detoksykacji dzięki pobudzeniu układu limfatycznego.

 

  1. Wypróbuj lewatywę

Nawet jeśli lewatywa nie cieszy się popularnością na Zachodzie, w niektórych krajach, jak np. Indie, jest normalną higieniczną rutyną stosowaną w celu utrzymania zdrowia, taką samą jak np. mycie zębów.  Istnieją specjalne lewatywy, jak np. z kawy, jednakże pomocna w usunięciu toksyn będzie nawet zwykła lewatywa z czystej filtrowanej wody z dodatkiem soku z aloesu czy cytryny.

 

  1. Okłady z oleju rycynowego

Okłady z oleju rycynowego okazały się skuteczną metodą detoksykacji wątroby, a także poprawiającą przepływ limfy oraz redukującą stany zapalne. Zastosuj okład z oleju rycynowego razem z ciepłym okładem położonym na obszar brzucha przez okres około godziny.

 

  1. Wykonaj masaż stóp

Zrelaksuj się przy pomocy łagodzącego masażu stóp. Refleksologia to chińska sztuka masażu stóp zgodnie z lista punktów korespondujących z określonymi  organami.  Kiedy masujesz stopy, tak naprawdę rozluźniasz napięcia w całym ciele. W celu wykonania głębokiego, relaksującego masażu  ułóż dłoń w pięść i użyj kłykci zgiętych palców aby ugniatać punkty na stopach ze średnią siłą nacisku. Każdy punkt masuj przez mniej więcej 1 minutę. Zauważ, czy odczuwasz jakąkolwiek bolesność,  a następnie sprawdź z lista punktów, jakiemu organowi odpowiada to miejsce.

 

  1. Stosuj mate akupresurową

Mata akupresurowa czy też inaczej akupunkturowa jest zwykle wykonana z bawełny i zawiera plastikowe elementy odpowiadające punktom na ciele człowieka stymulującym przepływ energii Chi w organizmie. Są bardzo łatwe w użyciu – po prostu połóż się na takiej macie na okres 20 minut, by poprawić krążenie krwi, zwłaszcza w rejonach odpowiedzialnych za detoksykację.

  1. Spotykaj się ludźmi

Spotykaj się z ludźmi, którzy wiele dla Ciebie znaczą. Zadzwoń lub wyślij wiadomość, nawet jeśli będzie to tylko zwykłe przywitanie się. Jeśli nie masz takiej możliwości, po prostu usiądź w parku czy  kawiarni i rozpocznij rozmowę. Według badania „Alameda County” prowadzonego przez dziesięciolecia, osoby posiadając najmniej znajomych były trzykrotnie bardziej narażone na to, że umrą w ciągu najbliższych 9 lat niż osoby, które posiadały szeroki krąg znajomych.  Wynik taki został uzyskany niezależnie od istniejących u badanych chorób przewlekłych, statusu socjoekonomicznego, faktu palenia papierosów czy picia alkoholu, rasy, fizycznej aktywności, itp.

 

  1. Znajdź czas na wdzięczność

Ostatnia pozycja na tej liście, choć wcale nie najmniej ważna, to praktyka odpuszczania i bycia wdzięcznym. Uwolnij się od toksyn myślowych i pomyśl przez chwilę o ludziach czy sytuacjach, za które jesteś wdzięczny. Czy może masz pracę, którą kochasz? Czy masz super dzieciaki? A może mieszkasz na przyjaznym osiedlu? A może jesteś wdzięczny za to, czego dowiedziałeś się z artykułu na temat detoksykacji?

 

Skup się na jednej z tych rzeczy, dopóki na Twojej twarzy nie pojawi się uśmiech.

 

Write a comment